יום חמישי, 2 ביוני 2016

שנהבים לפילים

שנה שעברה הושמד בטיימס סקוור טון שנהב ובשני ביוני, 2016, יצא ממשל אובמה בהכרזה היסטורית למען הפילים באפריקה: מכירת שנהב בארה"ב הינה אסורה על פי חוק. החוק החדש שיצא סוגר על מרבית אפשרויות הסחר בשנהב בארה"ב ומנסה לעצור את שוק השנהב המדמם שמוחק את אוכלוסיית הפילים באפריקה. 

פילים שפעם שוטטו במרחבי אפריקה במיליונים נמצאים היום בחברה המונה פחות מחצי מיליון. כ-35,000 מהם נטבחים מדי שנה. כל יום נטבחים 96 פילים וכל רבע שעה ניצוד פיל. ארה"ב מהווה את השוק השני בגודלו במכירת שנהב וכל פיסת שנהב שנמכרת מגיעה מפיל מת. סחר בערכי טבע, שהיה על אש נמוכה עד לפני כעשור, מדורג כיום רביעי בשוק השחור, אחרי סחר בסמים, נשק ובני אדם. סחר זה מניב כעשרים מילארד דולר על פי הערכות של שירות הטבע והדגים של ארה"ב.

החוק הועבר כחלק מהאסטרטגיה הלאומית של הממשל לצמצם ציד בלתי חוקי המאיים להכחיד את החיות היבשתיות הגדולות ביותר בעולם. בנוסף, החוק מתעד לייבש את ערוץ העברת הכספים של מצביאי אפריקה וארגוני טרור, שעל פי דיווחי מודיעין, הם המוציאים לפועל של הרג פילים וקרנפים למימון פעילותם. בשנים האחרונות האמירו מחירי השנהב והגיעו לכ-$3,000 לחצי ק"ג שנהב וכ-$50,000 עבור ק"ג קרן קרנף. החטים והקרניים יקרים בעיקר בסין וויאטנם שם משתמשים בהם באומנות וברפואה המסורתית. הביקוש הרב נענה על ידי ציידים לא חוקיים שטבחו בכ-100,000 פילים תוך שלוש שנים.


בזמן שההצעה החדשה לאיסור סחר בשנהב בארה"ב היתה על השולחן, תחת חוק המינים בסכנת הכחדה, שירות הטבע והדגים פתח את ההצעה להערות הציבור וכיום, עם 1.3 מיליון תגובות, היא ההצעה השנייה בהיסטוריה של הסוכנות מבחינת מספר התגובות. רובן המוחלט של התגובות, כ-98% מהן, קראו לאיסור מוחלט על סחר בשנהב. סוחרי עתיקות, שדרכם עברו מכירות של חפצים רבים העשויים שנהב, קבלו על ההצעה מהרגע הראשון בטענה של פגיעה בפרנסתם, אך דעת הציבור והממשלה הכריעו כנגדם. ניו ג'רזי, ניו יורק, קליפורניה והוואי, המהוות את השווקים הגדולים ביותר לסחר בשנהב, אסרו על מכירות שנהב בחודשים האחרונים.

למרות ההתגייסות חסרת התקדים של חלק מהמדינות והציבור הרחב, החוק עבר עם מספר תיקונים שכוללים היתר על מכירת עתיקות בנות למעלה ממאה שנה (עם תעודות) וכלי מוזיקה המכילים פחות מ-200 גרם שנהב. בנוסף, החוק מאפשר למוזיקאים לשאת כלי נגינה המכילים פחות מ-200 גרם שנהב בטיסות בינלאומיות. החוק מגביל גם את ייבוא "פרסי הציד", שניים לצייד (בעבר לא היתה הגבלה על מספר הפרסים). אוסר על מכירת שנהב כחלק מתכולת דירה או כזה שעבר בירושה, ומחיל איסורים ומגבלות על ייבוא שנהב מחוץ למדינה למטרות מסחריות ופרטיות.


בעבר, מותר היה לסחור בשנהב שהובא לארה"ב לפני שהמין הוכרז בסכנת הכחדה או בכזה שמקורו מפיל שמת באופן טבעי. הבעיה היתה שסחר בשנהב לא חוקי מסתתר תחת סחר בשנהב חוקי והאזרחים מתקשים להבדיל בין השניים.

בניגוד לשנהב פילים, במשך שנים רבות חל איסור מוחלט בארה"ב על סחר בקרני קרנפים. האיחור באיסור על סחר בשנהב נבע, ככל הנראה, עקב החיבה הרבה של האנשים לפריטי מותרות; פסנתרים, ידיות סכום וריהוט העשויים משנהב שבעלות עליהם העידה על השתייכות לחברה הגבוהה. החוק היום למען פילים צועד לכיוון חוקים שנחקקו בעבר למען שימור אוכלוסיית הקרנפים וצבי הים שהשריונות היפים שלהם כמעט וגרמו להכחדתם. 

במקום לנופף אצבע מאשימה, ארה"ב מנסה כיום לשמש דוגמא עבור מדינות אחרות שהיא מקווה שילכו בעקבותיה. היא שולחת אות לסין להיות אגרסיבית לא פחות בנושא, לעשות ככל שביכולתה כדי לחסום סחר לא חוקי כי הוא חזק שם יותר מאשר כל מקום אחר בעולם. ובסין מסתמן גם שביב של תקווה. שבוע הבא תצא משלחת מארה"ב לסבב שיחות בבייג'ינג עם רשויות שונות בסין שהסכימו ליצור הגבלות נוספות על הסחר בשנהב.


כיום יש הרבה יותר מודעות למצוקתם של הפילים. מנהל שירות הטבע והדגים, דניאל אש, אמר בעקבות ההכרזה על החוק החדש כי תושבי ארה"ב העבירו מסר ברור: אנו מוקירים את הפילים בטבע. אנו מוקירים את השנהב כשהוא נמצא על החיה ולא כשהוא מגולף בפסל או תכשיט.

יכול להיות שבעקבות החוק החדש פילים יהיו קצת יותר בטוחים בעולם. מצד שני, יכול מאוד להיות שלא...

תגובה 1:

  1. תודה רבה על הכתבה המאד מעודדת. אבל תדעו שהתאווה הבתלי נלאה לשנהב מקבלת ביטוי בימים אלה בישראל. חברת תירוש, בית מכירות פומביות, מארגנת השבוע מכירה פומבית של עתיקות וחפצי אמנות, ובינהים - כ- 76 מוצרים העשויים משנהב, בשלוש מכירות שתתקיימנה ב-22, 23, 24 ולספטמבר, ימי ה', ו', ומוצ"ש. אפשר לראות את הפריטים באתר של תירוש,https://tiroche.bidspirit.com/#catalog~102~158, לפי המספרים הבאים:

    חלק א' 59-70 94, 98, 283, 289

    חלק ב' 589-602, 629, 631, 676-683, 704-712, 740

    חלק ג' 1037, 1055-1064, 1100-1102, 1190-1201

    אנו קוראים לכולם לשלוח דוא"ל לחברת "תירוש" ולדרוש שהחברה תמשוך את מוצרי האמנות העשויים משנהב מהמכירות השבוע: art@tiroche.co.il.
    אנו גם מבקשים מכם לפנות לשר להגנת הסביבה מר זאב אלקין ולבקש ממנו לקדם מיידית חוק שיאסור על כל סחר בשנהב! sar@sviva.gov.il

    השבמחק