יום שני, 12 באוקטובר 2015

בין אהבה לחיות מחמד ושימור טבע



למעלה מעשרת אלפים איש צעדו בתל אביב למען בעלי החיים. איזה כיף שיש בישראל כל כך הרבה אנשים שאוהבים חיות ורוצים בשלומן. האנשים האלו מאוד רגישים לאחר. הם דואגים להאכיל חתולים משוטטים ולהציל כלבים עזובים. הם נמנעים מאכילת בשר ומצילים אפרוחים בני יומם מהמגרסה. הם אקטיביסטים שעומדים בין החלבן ובין הפרה, בין הכוורן ובין הדבורה. האנשים הללו מאוד אוהבים בעלי חיים, הם כואבים את כאבם ונלחמים בסבלם. אבל הם לא היחידים.

בצדו השני של המטבע יש עוד אנשים, גם הם אוהבים חיות ורוצים בשלומן. הם שומרים גרעיניי רבייה בגני חיות ומשיבים בעלי חיים נכחדים חזרה לטבע. הם מלמדים ילדים ומבוגרים על מגוון מינים, אקולוגיה ושימור. הם חוקרים ומדענים באוניברסיטאות שמקדישים את זמנם ומרצם למען חיות הבר והסביבה. האנשים הללו מאוד אוהבים בעלי חיים, הם עומדים על משמרם ומגנים על קיומם. 

בין הרגש וההיגיון יש קונפילקט מאוד גדול שמשפיע על דרך שמירת הטבע בישראל. הן החתול והן הכלב נמצאים בלב ליבה של הסוגייה. מצד אחד חתולים וכלבים הם חיות מחמד אהובות שמלוות את האדם בכל רחבי העולם מצד שני מדובר בטורפים מיומנים, עשויים ללא חת. אז איך פותרים את בעיית חיות המחמד המשוטטות אם מצד אחד אי אפשר למצוא להן בית ומצד שני הן פוגעות בטבע נואשות? דיונים רבים התקיימו ועדיין מתקיימים בנושא ואין הסכמה. הנה דיון לדוגמא שבעקבותיו כתבתי את הפוסט הנוכחי.


הקשר בין האדם וחיות המחמד שלו הוא כל כך גדול שרוב האנשים מתייחסים לחתול או כלב המחמד שלהם כבן משפחה לכל דבר, כמו לאחד הילדים בתא המשפחתי אם תרצו. מאידך, כלבים הם גם המעבירים העיקריים של מחלת הכלבת. מחלת הכלבת היא מחלה זואונוטית (מחלה העוברת מבעל חיים לבני אדם) חשוכת מרפא. בנוסף, בטבע הישראלי, הם בין האחראיים העיקריים לפגיעה ביונקי הבר הגדולים. בעבר לדוגמא, בשל נוכחותם בנחל שורק ולאחר שהם טרפו את אחד היחמורים הושהתה ההשבה לטבע של היחמורים באזור.

גם חתולים לא טומנים ידם בצלחת. בשנים האחרונות נעשו הרבה מחקרים מדעיים על השפעת חתולי הרחוב על חיות הבר. רובם ככולם ציינו את ההשפעה השלילית הרבה שיש לחתולים על המגוון הביולוגי. אחד הסיפורים המפורסמים ביותר הוא של חתולו של שומר המגדלור, חתול בשם טיבלס, באי סטפן שבניו זילנד. טיבלס הצליח לצוד את כל גידרוני האי סטפן וב-1984 גרם להכחדתם.

מחקרים רבים הוכיחו שגם חתולי המחמד (אלו שגרים בבתים ומקבלים מזון באופן קבוע לצלחתם) צדים מכל הבא ליד. עובדה זאת איננה מפתיעה כלל ועיקר שכן בני האדם מצפים מחתולי המחמד שלהם שירחיקו כל מכרסם, זוחל או פרוק רגליים שמגיע לסביבתם. החתולים חביבים במיוחד על בעלי מלונות ולודג'ים הממוקמים באזורים טבעיים שכן הם עוזרים בהרחקת מזיקים מהמזון ומפחיתים משמעותית את תלונות המבקרים על יצורים שונים (בדרך כלל עכברים, שממיות, ג'וקים ועכבישים) אותם מצאו בחדריהם. לכן לא פלא שהחתול ממשיך לצוד גם אם אנחנו מפטמים אותו היטב, הוא פשוט מבצע את חלקו בעסקה והוא עושה זאת בצורה יוצאת מן הכלל.


כלבים וחתולים זה טוב ויפה כל עוד הם בבית, תחת השגחת האדם. כלב לא צריך להסתובב פרא בטבע. מקומו של החתול הוא לא בפארק. אנחנו צועדים היום בצעדי ענק לקראת אחידות במגוון המינים העולמי. בכל מקום נפוצים מינים מלווי אדם. קל מאוד לראות את הכלב, החתול, את הדרור והיונה, העורב והחולדה. אך את המינים המקומיים קשה לראות. מתי בפעם האחרונה ראיתם צבי או חתול חולות? חיות הבר נעלמות בשל פעילות האדם אבל גם בשל פעילות בעלי החיים שמלווים אותו.

בין עוד כלב בעולם או עוד יחמור, אני בוחרת ביחמור. בין עוד חתול בעולם או עוד לטאה, אני בוחרת בלטאה. החיים ואיכות החיים של הפרט חשובים, אבל החיים של המין הביולגי חשובים הרבה יותר. הפרט הוא בר חלוף. המין הביולוגי יכול להישאר כאן דורות רבים אם רק נשכיל לשמור עליו מפני הפרט הבודד.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה