יום חמישי, 8 באוקטובר 2015

מדברים הכחדה


בליל הראשון באגוסט, 2015, בשדרה החמישית, עמדו מלכת ניו יורקרים ותיירים והביטו מעלה על דמותו של ססיל האריה ובעלי חיים נוספים שהוקרנו על פני 33 קומות בבניין האמפייר סטייט. כשהלכתי ברחוב שמעתי את שמו של ססיל עשרות פעמים ובמגוון מבטאים. למרות שססיל ניצוד כחודש קודם לכן הסיפור שלו עדיין בער בלב האנשים.

בשישי ביולי, 2015, נמצאה בזימבבואה גופה של אריה זכר שזוהה כססיל (Cecil). ססיל, אריה זכר מרשים בן 13 היה פרט מפורסם ומוכר שנשא על צווארו קולר GPS. שמו של ססיל הלך לפניו וכך הוא הפך מטרה לתיירים עם מצלמות אבל גם "לאספני ציד". אספני ציד (Trophy hunters) נוהגים לצאת לצוד פרטים גדולים ומרשימים ולתלות את הראש והפרווה שלהם כמזכרת על הקיר. כמו כל אספן אחר, הם מעוניינים באוסף מגוון המכיל פרטים נדירים שקשה להשיגם.

ססיל פותה החוצה מהשמורה באמצעות גוויה של פיל אותה גררו הציידים. ברגע שיצא האריה מהשמורה פגע בו אספן ציד באמצעות חץ וקשת. ססיל הסתבובב פצוע במשך יומיים עד שהציידים איתרו אותו וירו בו שוב עם חץ וקשת. או אז הם כרתו את ראשו ופשטו את עורו למזכרת. מספר ימים לאחר מותו של ססיל, התגלה שרופא שיניים אמריקאי ממיניסוטה, אספן ציד בשם וולטר פלמר, שילם כ-55 אלף דולר על מנת לצוד את ססיל.

ססיל הותיר אחריו זכר עמית בשם יריחו, שש לביאות וכ-25 גורים. קואליציה של אריות זכרים, במיוחד אחים כמו ססיל ויריחו, איננה נדירה. לזכרים כאלה יש יתרון ברור על פני זכרים בודדים בשמירה על הלהקה. ברגע שססיל מת יריחו נותר בודד במערכה. במידה וזכרים אחרים יצליחו להדיח את יריחו הם גם יהרגו את כל הגורים בלהקה, רק כך יתייחמו שוב הנקבות והזכרים יזכו להעביר את הגנים שלהם הלאה. לזכרים אין זמן לבזבז, אי אפשר לדעת מתי תיגמר הקדנציה. יחד עם זאת, עד לכתיבת שורות אלו, נראה שיריחו מצליח לשמור על כס המלכות, להבריח זכרים מתחרים ולשמור על הצאצאים שלו ושל ססיל.



וולטר פלמר (Walter Palmer), רופא השיניים שהרג את ססיל האריה, הוא כרגע האדם השנוא ביותר בארה"ב. העובדה שמדובר באדם לבן, עשיר ואמריקאי פגעה בהרבה עצבים חשופים. החברה האמריקאית מיהרה להגיב לכבשה השחורה שהתגלתה בתוכה. השנאה לוולטר בארה"ב היא כל כך מוחלטת שהיא איחדה את האנשים שנמצאים בקצוות הקשת הפוליטית והחברתית. וולטר ומשפחתו עברו למקום מסתור בשל ההמון הזועם שרודף אותם במציאות וברחבי הרשת. המרפאה של וולטר במינסוטה נסגרה ורחבת הכניסה למרפאה הפכה לאתר זיכרון לססיל.

וולטר הוא אולי אספן הציד השנוא ביותר בעולם אבל הוא לא היחיד. כל שנה ניצודים למעלה מ-600 אריות באפריקה, מספר שערורייתי שמסתכם בשני אריות ביום. החוקרים שעקבו אחרי ססיל סיפרו כי 34 מ-62 האריות במחקר מתו לאורך השנים, מבין ה-32 שמתו 24 חוסלו על ידי אספני ציד.

ב-1975, 250 אלף אריות פראיים שוטטו ברחבי אפריקה. כיום נשארו כ-30 אלף פרטים על פחות מ-20% מהאדמה עליה הם חיו בעבר. למרות שהרשויות באפריקה מנסות להגביל את מספר האריות הניצודים בשנה, לא יותר מ-6% מהאוכלוסיה, הציד גבה מחיר כבד על איכות האוכלוסייה. כתוצאה מכך, בצפון מערב זימבבואה למשל, נאסר לחלוטין ציד אריות בין השנים 2005-2008.

אספני הציד טוענים שהם תורמים לשימור הטבע כי הכסף הרב אותו הם משלמים הולך לאוכלוסייה המקומית ולשימור חיות הבר. אספן ציד יכול לשלם כמעט 100 אלף דולר עבור אריה. ולא רק האריות נמצאים על הכוונת, פילים, קרנפים ונמרים גם הם חולקים את אותו הגורל.



למרות ההצהרות של הציידים, מחקרים הראו שחברות הציד תורמות פחות מ-3% מההכנסות שלהם לאוכלוסייה המקומית. על פי הקרן הבין לאומית לרווחת בעלי חיים, אספני הציד תורמים 0.27% או פחות לתמ"ג של כל מדינה בה הם מתבצעים. 

אבל הבעיה הגדולה עם אספני הציד היא שהם צדים למען האגו הפרטי שלהם ולא לטובת שימור חיות הבר או ויסות האוכלוסיות שלהם כפי שהם טוענים. הם לא רוצים לצוד את החלש, הזקן או החולה. הם רוצים לצוד את הפרטים הכי גדולים, הכי יפים והכי מרשימים. באופן כזה העוול הוא כפול ולפעמים אפילו משולש. לא רק שהם מחסלים את בעל החיים, הם גם קוטעים את תרומתו הגנטית לאוכלוסייה. במקרה של ססיל, מותו של הזכר השליט עדיין עלול לגרור גם את הרג כל הגורים שלו בלהקה בעקבות השתלטות של זכרים חדשים.

והרי לכם דוגמא נוספת: סחר השנהב העולמי גורם למותם של 35 אלף פילים בשנה. 96 פילים ניצודים ביום, או, אם תרצו, פיל אחד כל 15 דקות. כך קרה שהחטים (שיני השנהב הגדולות משני צידי החדק) של הפילים האפריקאים קטנו משמעותית עם השנים או נעלמו כליל; הסיכוי שיצודו פרט עם חטים קטנים הוא קטן יותר.


בארה"ב אפשר למצוא עוד מספר דוגמאות מקוממות של ציידים. דוגמא מבחילה ומפורסמת במיוחד היא המעודדת המצודדת מטקסס, קנדל ג'ונס (Kendall Jones), שגם כיום מעשי הציד שלה ממררים את חייהן של בחורות תמימות שנושאות את אותו השם. היא צדה פילים, קרנפים, אריות ונמרים בטענה שזה הכל למטרות שימור. היא הרגה את הקרנף הלבן הראשון שלה כשהיתה בת 13. קנדל היא בחורה צעירה אבל וולטר פלמר, אב לשניים ורופא מבוסס, יכול אולי להועיל כדוגמא למען יראו וייראו.

היכולת של הציידים להערים על בעלי החיים בשמורה ולפתות אותם החוצה על מנת לצוד אותם "באופן חוקי" מקוממת. במקרה של ססיל, הציידים הגדילו לעשות ואף ניסו להשמיד את הקולר על מנת להעלים ראיות אבל למרבה המזל הרשויות הצליחו להתחקות אחריהם. כיום, אחד המארגנים של הציד (Theo Bronkhorst) ובעל האדמה עליה צדו את ססיל (Honest Ndlovu) נמצאו אשמים בבית למשפט. הם קיבלו כנסות כספיים והוכנסו למאסר.

וולטר פלמר עצמו הוא עבריין ציד מוכר. עוד ב-2008 הוא נידון למאסר בשל ציד לא חוקי של דוב שחור בארה"ב. הרשויות בזימבבואה הודיעו שהעונש המירבי על וולטר, במידה והוא ימצא אשם, הוא 15 שנות מאסר. הרשויות בארה"ב מיהרו להודיע שאם אכן וולטר עבר על חוקי המדינה הוא יוסגר לזימבבואה לאלתר. עדיין לא ברור מה יעלה בגורלו של וולטר פלמר, מה שבטוח שהקריירה שלו כרופא שיניים מצליח בארה"ב הסתיימה.

הייתם חושבים שבעקבות המחיר ששילם וולטר הציידים הבאים יחשבו פעמיים לפני שהם מניחים את הכוונת על ראשו של האריה או לפני שהם מפרסמים תמונת ציד בפייסבוק. אבל כשבוע לאחר הסערה ברשת על מותו של ססיל הופיעה ציידת מאיידהו בשם סברינה קורגטלי (Sabrina Corgatelli), שהחליטה דווקא בזמנים אלו, למרות כל מה שקורה ברשת, להתרברב בפייסבוק עם תמונות הציד שלה. תמונה אחת שלה, מוקפת בג'רף מת הציתה מחדש את הלהבות והיא נאלצה להגן על עצמה מפני הציבור הזועם. היא התראיינה לאתרי החדשות וצוטטה כשהיא אומרת שג'ירפים הם בעלי חיים מסוכנים שעלולים להרוג בני אדם, שהיא תורמת לשמירת טבע ושיש לה קשר מיוחד לבעלי החיים. התמונה שלה עם הג'ירף המת עמדה בניגוד מוחלט לדבריה ושיקפה היטב את הפער הגדול בין העולם הפנימי שלה והמציאות.

אך הסערה בעקבות מות המלך לא היתה לשווא. היום, יותר מתמיד, יש מודעות לנושא והציבור מקיא מתוכו את אספני הציד. יומיים אחרי פרסום תמונת הג'ירף, סברינה הפסיקה להעלות תמונות ציד לעמוד הפייסבוק שלה. הארגון שאחראי על מחקר האריות בזימבבואה ועל מיגור ציד לא חוקי (wildcru.org), ברשותו של פרופסור דיוויד מקדונלד (David Macdonald) מאוניברסיטת אוקספורד, קיבל תרומות בשווי של כמליון דולר. בעקבות לחץ הקהל, חברות התעופה; דלתא, אמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס ואייר קנדה הודיעו שהם לא יאפשרו יותר העברת מטען (פרוות וראשים) של אספני ציד. בנוסף, החליטו בזימבבואה לאסור על ציד אספנות באזור שמקיף את השמורה בה נורה ססיל, Hwange National Park. זאת היתה שאגתו האחרונה של ססיל.



המקרה של ססיל מזכיר שאי אפשר להשיב את הגלגל לאחור. למרות הרשת הגועשת, ססיל לא יהיה האחרון לסיים את חייו בידי ציידים. למרבה הצער, אחרון האריות הניצודים יהיה גם אחרון האריות הפראיים באפריקה.

"המאמר התפרסם בטבע הדברים"

עדכון: לאחר בדיקה של הרשויות נמצא שוולטר פאלמר החזיק בכל המסמכים הדרושים לציד אריות בזימבבואה ולכן הוא לא יועמד לדין. כמו כן, למרות מחאות והפגנות מחוץ למרפאה שלו הוא חזר לעסוק ברפואת שיניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה