יום רביעי, 2 בדצמבר 2015

מבקר נדיר - גבתון צבעוני


ברוקלין, ניו יורק
ההכנות לחג המולד היו בעיצומן; אורות נתלו על עצים ברחבי העיר וחנויות בשדרה החמישית הפיקו חלונות ראווה מושקעים לחג. בין החלונות ניתן היה למצוא ארמון קרח שקפא בזמן (סאקס), סנופי וחבורתו תחת עץ חג המולד (מייסיס) ופסי יצור עליהם נעים קאפקייקס בצורת אנשי שלג, פינגווינים ודובים (לורד וטיילור). העץ ברוקפלר סנטר הגיע אחר כבוד ובצמרתו הניחו בכפפות משי את כוכב סברובסקי המפורסם. בין כל אלה הצליחה לבלוט ציפור קטנה אחת שהפכה לאטרקציה מרכזית בעיר.
השמועה על בואו של מבקר נדיר בעיר פרשה כנפיים וצפרים מכל רחבי ניו יורק החלו לנדוד לכיוון פרוספקט פארק בברוקלין. ב-29 בנובמבר, צפר בשם קייר רנדל (Keir Randall) שטייל בפרוספקט פארק הבחין בציפור צבעונית, בגודל דרור, ליד רחבת החלקת הקרח. אי אפשר היה לטעות בזיהוי, זה היה גבתון צבעוני והוא נחת באחת הערים המתוקשרות ביותר בעולם. בסביבת העיר ניו יורק אפשר אומנם לראות את הקרדינל הצפוני שנושא בגאון את הצבע האדום או את העורבני הכחול אך גם הם מחווירים לעומת הקשת המתנוססת על גוף זכר הגבתון הצבעוני. כיוון שרנדל חבר במועדון הצפרים של ברוקלין לא עבר יום וכבר הגיעו כמאה חובבי ציפורים לאזור. גם אני הייתי בפארק באותו היום בו התגלה המבקר אבל לא ידעתי על בואו של המבקר הנדיר עד לאותו הערב.
מספר ימים לאחר מכן, לאחר שבחנתי מקרוב את כל התצפיות על הגבתון, שמתי פעמי לכיוון מרכז ההחלקה בפארק. כבר מהיציאה של הרכבת התחתית הבחנתי בחבורת צפרים ואנשי תקשורת מסתובבים בפארק. הם היו מטרה קלה שכן היו שם אנשים בחליפות מלווים במצלמות טלוויזיה גדולות ואנשים בלבוש שטח חמושים בטלסקופים, משקפות ומצלמות עם עדשות זום. כן, באותו היום השמועה הגיעה גם לתקשורת ובהתגודדות האחרונה מול הציפור, מספר הכתבים עלה על מספר הצפרים. החדשות המרגשות התעופפו לכל עבר, חצו את גבולות ארה"ב והגיעו ללונדון וגם (עם קצת עזרה ממני) לישראל
כשהגעתי למקום, חבורת אנשים צפו מהשביל וצוות הצילום של הטלוויזיה עמד בתוך הגינה וצילם את הגבתון ששיחר מזון על הקרקע. אנשים לצידי התראיינו לתקשורת וסיפרו על הגבתון הצבעוני. למרות שהייתי עסוקה בלנסות ולראות את הקשת המעופפת הצלחתי לשמוע חלקי משפטים שכללו: "it is like a unicorn emerging from the fog" ו- "People are losing their shit over this bird". הגבתון המשיך בשלו כשהוא שווה נפש לחלוטין להתרגשות סביבו. הוא לא מודע ליופיו הרב ולאושר שהוא גורם לאנשים הצופים בו. 
לאחר מספר נסיונות כושלים לראות את הגבתון הוא התעופף לכיווני ונחת על עץ לצד הדרך. מעולם לא הרגשתי מיוחדת יותר כמו באותו הרגע וגמרתי בליבי למפות את האזורים החביבים עליו על מנת שאוכל לעקוב אחריו בהמשך. בדרך כלל, הגבתון נמצא על הקרקע באחת הגינות המגודרות ליד רחבת ההחלקה. גינות אלה היו עד לא מזמן מגרש חנייה אך לאחרונה הם עברו שיקום על מנת שבעלי החיים באזור יוכלו לחזור ולהשתמש בבית הגידול שנלקח מהם. על הקרקע, הגבתון מוסווה היטב בין עלי השלכת שנשרו מהעצים והצמחייה סביב. למזלו הרב השלג עוד לא הגיע לאזורנו וחודש נובמבר האחרון היה נובמבר החם ביותר שתועד בניו יורק אי פעם. מספר דרורים נצפו מפזזים בקרבתו אבל ציפור חקיינית אחת שמה אותו למטרה והחליטה להרחיק אותו למספר דקות מהאזור. בעל חיים אחר, חתול שנצפה זומם על הגבתון, נתפס על ידי הרשויות והורחק מהמקום. 
מאז 1927 נצפה הגבתון הצבעוני בניו יורק רק עשר פעמים וזאת הפעם היחידה שזכר הופיע בברוקלין (נקבה מהמין הגיעה לברוקלין ב-1999). לא פלא שהמקום הפך לאתר עלייה לרגל לצפרים, וכיוון שמדובר בציפור צבעונית וחיננית במיוחד, אנשי התקשורת גם הם לא נותרו אדישים למחזה. מדוע הגיע הגבתון לניו יורק? בני מינו נצפים בדרך כלל בחלק הדרומי של ארה"ב ובחורף הם נודדים דרומה ומגיעים לפלורידה ומרכז אמריקה. ניו יורק איננה חלק ממסלול הנדידה שלהם, הגבתון נדד לכיוון ההפוך. יכול להיות שמדובר בזכר שזוהי שנת הנדידה הראשונה שלו, הוא איננו מכיר את מסלול הנדידה ולכן סביר יותר שיטעה. עוד יתכן שרוחות דרום מערביות חזקות סחפו אותו לאזור; הוא לא היחיד שטעה בדרך, השנה ניצפו בני מינו גם ברוד איילנד, קונטיקט, ניו ג'רזי ואפילו באונטריו. 
בסוף דצמבר, אחרי שבוע קר במיוחד (הטמפרטורות נעו סביב האפס מעלות צלזויס) חזרתי לפארק לדרוש בשלומו של המבקר. דיווחים אחרונים שלו מהפארק התקבלו יומיים קודם לכן. סרקתי את השטח יחד עם קרן אור ועמיר וינשטיין שהגיעו לביקור בעיר ואחרי מספר דקות של חיפושים מצא עמיר את הגבתון. זמן קצר לאחר מכן כבר היינו מוקפים בחבורת צפרים וסקרנים שהתגודדו לראות את הקשת המעופפת. נראה היה שיש לגבתון שפע של מזון ואזורי מחסה בפארק אך הטמפטורות הנמוכות בהחלט גובות את מחירן. כשהשמש החלה להעלם בין העננים, הגבתון סיים לאכול, התיישב על ענף, ניפח את נוצותיו ועצם את עיניו.

בהצלחה קשת יקרה, אני מקווה שהחורף יעבור עליך בשלום.

כתבה על ה'ציפור הצבעונית שמשגעת את ניו יורק' התפרסמה ב- Ynet

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה